Masguda I. Shamsutdinova's site


 

Акыл, аң, зиһен

1.Жан, Рух
2.Йөрәк, Кальб (йөрәге туңган, йөрәк маем...)
3.Күңел (күңел кыллары, күңел түре, күңелем ачылды...)
4.Уш, Өн (ушым китте, ушсыз, өнсез калдым, өнеңә кил...)
5.Кот (котым очты, котым бот төбенә төште, котсыз...)
6.Теңкә (Теңкәсе корыды, теңкәмә тимә....)
7. Пәрдә
8. Җен (җенем сөйми, жене котыра, жен алыштырган, женнәре килешми...)
9. Үзәк (үзәгем өзелде...)
10. Акыл, Аң, Зиһен


Cалмак көй = озынча көй – бик озын да түгел, кыска да түгел. (Рәйхан, Асылъяр...)
Озын көй (Тәфтиләү)
Кыска көй
Бик кыска көй = такмак. Сүзсез такмак булмый, та-та-та дип кенә әйтеп торсаң да була, сүзләрен белмәсәң. Әпипә – бию көе. Бию көе белән такмак бер. Бию көенең һәрвакыт сүзләре була. Сүзсез җыр булмый. Сүзе булса җыр була. Сүзсез көй – көй көйләү.
Безнең авылда безнеке шикелле зөр өй юк иде. Абыйлар сугышта үлеп беттеләр. Әти-әни дә, мин генә калдым. Районнан, шәһәрдән килгән килгән зур нәчәлникләр


at the himbas of Namibia in Southern Africa, the date of birth of a child is set, not at the time of his coming to the world, nor to the one of his design, but much earlier: from the day when the child Is thought in the spirit of his mother.
When a woman decides she's going to have a child, she sets up and rests under a tree, and she listens until she can hear the song of the child who wants to be born. And after she heard the song of this child, she comes back to the man who will be the father of the child to teach him this singing. And then, when they make love to physically design the child, they sing the singing of the child, in order to invite him.
When the mother is pregnant, she teaches the song of this child to the midwives and the elder women of the village. So well that when the child is born, the old women and the people around him sing his song to welcome him.
As the child grows, the other villagers learn his song. So well that if the child falls, or gets hurt, he always finds himself someone to raise him and sing his song. Also, if the child is doing something wonderful, or successfully crosses the rites of passage, the people of the village sing his song to honor him.
In the tribe, there is another opportunity where the villagers sing for the child. If, at any time during his life, the person commits a crime or an aberrant social act, the individual is called in the center of the village and the people of the community form a circle around him. Then they sing his song.
The tribe recognizes that the correction of an antisocial behavior does not pass through punishment, it is by the love and reminder of identity. When you recognize your own song, you don't want to or need to do anything that would harm the other.
And in the same way through their lives. In the wedding, the songs are sung, together. And when, became old, this child is lying in his bed, ready to die, all the villagers know his song, and they sing, for the last time, his song. "


күллү нәфсин зәәкитул-мәүт – һәрбер нәфес үлемне татучы
иннә лилләһи вә иннә раҗигун – барыбыз да Аллаһтан килдек, һәм Аллаһка кайтырбыз


Наҗия апа: Аксак Тимер Себер татарларында булган. Аның кызы бер егетне сөйгән, ул егет әсирлеккә төшкән булган. Аксак Тимернең «Әсирләрне үтермәскә» дигән фәрманы соңга кала. Егетне үтерәләр. Кыз үз-үзен үтерә. Ромеоның әйләндерелгән варианты. Шекспир соңрак яшәгән.


Татарлар үзләрен әле дә Чынгызхан заманында яшибез, дип уйлыйлар һәм уңга-сулга чәчәләр булганнарын: динен, телләрен, байлыкларын, кызларын-егетләрен...
3 – фитр витр, 3 рәкагатьле ястү намазыннан соң. Фитр, авыз ачу, фитр сәдакасы.


Бер композитор хатынның ире балаларын алып Срердняя Азияга качкан. Мәсгудәнеке кайчан качар икән?


Хәтеремдә 1978 елның Яңа елына иптәш кызымның авылына кунакка кайттык (Ильчигол, Mиякэ). Кич электричкага утырып, иртән автобус белән, обедтан соң гына кайтып җиттек авылга. Аларда семьяда 7 кыз, әтисе сугышта бер аягын югалткан. Без кайтканда әтисе өйдә юк иде. Әнисе безгә чәй куеп тормады, тиз генэ кызларын жибәрде әтисе артыннан. Күпмедер вакыттан соң кызлар әтиләрен чанага салып алып кайттылар, сәкегә култыклап утырттылар. Аш сосып чыктылар барсынада. Беркем ашамый, тып-тын көтәләр әтиләрен. Ул ашыкмый гына әпи кисте күкрәгенә терәп, беренче кашыкны ашка тыгып ашый башлагач кына барсыныңда кашыклары тиз - тиз шакылдый башлады.....күпме вакыт узды ул вакыттан, ләкин шушы "әдәп дәресе" һаман да күз алдымда! Юкса, кызым юлдан кайткан дип өстәл әзерләргэ дә була бит әнисенә. Ләкин әтисен шулай хөрмәтләп, көтеп, аның белән генә ашаргау тыру нинди тәрбия биргән әнисе балаларына! Әти -әнинең бер күз карашы ни тора иде балаларга! Ә куян күчтәнәче инде ул безнен балачакнын иң матур бите. Һәрвакыт урманнан куян күчтәнәче белән кайталар иде. Әй тәмле була иде ул күчтәнәчләр. Хәтеремдә, урманга керсәм, әй рәхәт булып китә иде. Шул, мине белгән куян менә -менә килеп чыгар кебек иде кебек.


Классташым Зөһрә Риф кызы Нуриева


КУЯН КҮЧТӘНӘЧЕ Көтә идек  кечкәй чагыбызда,
Урман гизеп кайткан әткәйне.
Куян безгә “җибәрәдер” иде
Җиләк тәлкәшен, я күкәйне.
Чикләвекләр “җибәрәдер” иде
Күчтәнәчкә кырдан куяннар.
Балачакның җәйге куяннары
Әллә инде юмарт булганнар.
Күчтәнәчкә сөйгән оныгыма
Куян төрле тәм-том “җибәрә”.
Вакыт-заманалар үзгәрәләр,
Кырда куяннар да “үзгәрә”.
Көтмим инде күптән күчтәнәчләр.
Тик суыткычта күрсәм күкәйне
Искә алам куян күчтәнәче
Кырдан алып кайткан әткәйне.


Я мертвецов боюсь — А чего нас бояться
ьебе самому не выбраться отсюда
Я хочу подарка подарить твою мать.
Свекла, яблоко, капуста, имбирь. - 2 месяца, утром и вечером до еды.
Картофельный сок — 3 недели.
Чудо точка от боли от болт в ягодице ногах, и пояснице.
Рәфис Сәлимҗанов: Ничек шундый сүзләрне әйтә алган Хәррас Әюпов!
Татар поэзиясенең яңа биеклеге бу әсәр...
Көе дә - сүзләре сыман; гади генә кебек, ә нинди биеклекләргә алып менә китә, җиңел генә итеп...
(Бу җыр - башка башкаручылар өчен дә бер хәзинә: "татар күңеле ниләр сизгәнен" шул хәтле дә югары профессиональ дәрәҗәдә һәм фәлсәфи итеп, сүз һәм көй белән биреп җиткерелгән монда).
Татарны яңа үрләргә алып менегез, Мәсгудә ханым. Бу сезнең кулыгыздан киләдер, ахрысы.
Милләтнең даһи музыкасы булса - милләт мәңгелек юлы буйлап китәчәк.
Татар гомергә шушы юлдан барды - әйтеп, үзәккә үтәрлек итеп аңлатып кына җиткерә алмыйбыз әле шуны.
Уңышлар сезгә!
Мәсгудә Шәмсетдинова:"Милләтнең даһи музыкасы булса - милләт мәңгелек юлы буйлап китәчәк"!!! Рәфис әфәнде, елаттыгыз. Сүзләрен тагын тыңлап чыктым. Үзәкнең үзәгенә кереп актара. Олыгая барган саен күңел кылларыбыз нечкәрә бер көн килеп чыңлап өзелер өчен. шул өф-өф халәтен Хәррас бирә алган.
Рәфис: Әйе шул.
Хәррас вафат булгач, (мескен үлеп аңлатамагач, Г. Тукай), күпләр сөйләп йөрде: бик зур шагыйребез китте дип.
Шул ук Тукай, мескенкәем: Бармыни соң бездә чын кеше кадрен белү?
Шуңа күрә...
Бер нәрсәгә карамыйча эшләгез!
Тукайны да, ниһаять, аңладылар - ә бит аңламаска тырышучылар ул исән чагында ук күпме иде: "булды юлда киртәләр, эттән күбәйде дошманым"...
Бүгенге дөнья моның шулай булганлыгын белми генә бит ул.
Сез, аңлавымча, бик тирәннән эзләнәсез. Шотландияда да төрки музыка нигезләренә ишарәлөр тапкан идегез бугай, ялгышмасам.
Бу - бик зур эзләнүләр. Татар халкының әзерлекле кешеләре аз.
Үзегезне саклагыз.
Уңышлар сезгә!
Зиля Хәмитова:Мэсгудэ ханым, кэе сезнекемени?
Мәсгудә: әйе шул. Көе җиңелчә генә, әмма сүзләре үтергически.
Зилә: ЯРАР инде, тыйнакланып тормагыз эле гел ! Кушымтанын кэе менэ ШЭП тэ инде!!! Яфраклар шыбыр- шыбыр коелуы ишетелэ хэттэ, чиксез монсулык -эйтеп,анлатып булмастай, музыка белэн белдерелгэн! Бу жыр кэе аркасында халыкка тарылды да! Тагы нинди жырларыгыз бар,каян белеп
була икэн?
Мәсгудә: Зиля, рәхмәт. Ютюбта Masguda дип латин хәрефләре белән бассагыз бихисап анда.
Зилә: Артык тыйнакланып,безне искиткеч татар музыкасыннан мэхрум итэсез! Менэ исемен оныттым, Сэембикэме( шундыйрак темалы) ижат жимешегез, Чынгыз хан темалы ижатыгыз х.башкалар,НИГЭ халык ишетми? Халыкны мэдэни устерергэ кирэк бит инде, шунын эчен булса да ЭРСЕЗЛЭНЕРГЭ кирэктер,ХЭРМЭТЛЕ Мэсгудэ ханым!


Прошу прощения у автора ролика, но поскольку у меня нет возможности снять нечто подобное, решил поделится своими секретами в комментариях. Много экспериментировал, прежде чем методом проб и ошибок нашёл некий баланс для более острой и насыщенной рецептуры. Примерно на 1,2 кг моркови, кстати смело можно сочетать с сырой свёклой и зелёной редькой. Я делаю так: 2-3 крупных моркови, 1- свёкла и 1- редька. В целом примерно на 1,2 кг всех корнеплодов нужно - 2 чуть неполные чайные ложки уксуса 70%, 1 ч.ложка соли, 2 ч. ложки сахара с горкой, 5 средних зубчиков чеснока и нужно добавить свежего, также протёртого как чеснок имбиря, массой равной примерно 3-м долькам чеснока. Вместо приправ я кладу 2 ч.ложки грузинской перечной аджики "Стоевъ" без верха. В 100 мл. растительного масла обжариваем мелко нарезанный репчатый лук (1 средняя луковица) до полупрозрачности или средней золотистости и вылить кипящее масло, но без лука, на выложенные горкой специи: чеснок, имбирь и аджику или вместо неё другие острые пряности в состав которых главным образом входит острый красный перец и кориандр. Все ингредиенты тщательно перемешать. Вместо тёрки для моркови, которой у меня нет, использую керамическую широкую овощечистку. Таким образом корнеплоды режутся на тонкие ленты и сложенными вместе по несколько штук шинкуются соломкой острым ножом. Продукт плотно укладывается в 2-х литровую банку или кастрюлю. Идеальным вкус становится на следующий день квашения в холодильнике.
Все верно вы делаете только Попробуйте сделать по моему рецепту... Пальчики оближите!! 1. Заготавливаем морковь, 2. Складываем в широкую емкость.не мешаем!! 3. Добавляем соль и сахар не мешаем!! 4. Сковородку греем до накала, льем .масло, накаляем, кидаем ненужные крупные обрезки лука, немного обжариваем и удаляем этот лук. Далее кидаем хороший лук, добавляем немного сои (немного совсем), добавляем красного острого прокрученного перца по вкусу ( вместо сухого чили)и жарим до легкой обжарки лука на среднем пламени комфорки. Далее выключаем и кидаем чеснок, кориандр и паприку (сухую) и все это заливаем уксусом не мешаем!!. Закрываем крышкой даем смеси немного остыть и пропариться как в баньке. После этого всю эту смесь перемешиваем и заливаем в салат только не горячую а теплую!!!! Перемешиваем все очень аккуратно важно руками! (не ложкой, поварешкой и прочее) и раскладываем в стекляную посуду! Убираем в холодильник на минимум 4 часа. Далее достаем раскладываем украшаем зеленью ну или чес захотите и наслаждаемся супер салатом!!! Уверяю все сделаете правильно будет супер! Помните о правильных пропорция главное! За видео спасибо лайк и подписка!!!
https://www.youtube.com/watch?v=XUUhlMSkEvc
сентябрь 23-28 - 2013 - член жюри международного фестиваля театров кукол Шомбай FEST
"песни любви" - хоровая программа 2.10.1998 для Государственного Ансамбля Песни и Танца республики Татарстан.
февраль 2003 года - Сак-Сок - дл Казанского Татарского Государственного театра юного зрителя.
ноябрь 1994. Зулейха для Уфимского Государственного Татарского театра Нур
Март 1994. Председатель жюри Окружного Фестиваля исполнителей татарской и башкирской песни. (Ямало-ненецкий округ - Салехард)